Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W HERBACH
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Herbach 42-284 Herby ul. Mickiewicza 19 A, zwanego dalej „Domem” określa organizację i zasady działania Domu, jego strukturę oraz zakres działań poszczególnych komórek organizacyjnych.
§ 2
Dom działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r.,poz.446 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 z póź. zm.),
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r.,poz.885 z póź zm.),
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 964),
- Uchwała Nr XXIV/228/13 Rady Gminy Herby z dnia 24 kwietnia 2013 r w sprawie utworzenia Domu Pomocy Społecznej ze zmianami,
- Uchwała Nr XX/206/16 Rady Gminy Herby z dnia 27 grudnia 2016 r w sprawie nadania statutu Domowi Pomocy Społecznej w Herbach,
- Decyzji nr PS II.9423.33.2014 z dnia 23 grudnia 2014r. Wojewody Śląskiego o wydaniu bezterminowego zezwolenia na prowadzenie Domu,
- Niniejszego regulaminu.
§ 3
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Herbach,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora DPS,
- Księgowym – należy przez to rozumieć Głównego Księgowego,
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć sekcję jednostki lub samodzielne stanowisko pracy,
- Mieszkańcu – należy przez to rozumieć mieszkańca Domu Pomocy Społecznej w Herbach.
§ 4
- Dom jest jednostką organizacyjną Gminy Herby nie posiadającą osobowości prawnej przeznaczoną dla 14 osób w podeszłym wieku.
- Bezpośredni nadzór nad Domem sprawuje Wójt Gminy Herby.
- Siedzibą Domu jest miejscowość Herby.
- Dom jest placówką o zasięgu gminnym.
- Podstawą przyjęcia osoby do Domu jest decyzja o umieszczeniu, wydana przez Wójta Gminy Herby.
- Opłatę za pobyt mieszkańca Domu ustala Wójt Gminy w dniu kierowania jej do domu pomocy społecznej, wydając stosowną decyzję.
- Dom używa podłużnej pieczęci o treści:
Dom Pomocy Społecznej
ul. Mickiewicza 19 A
42-284 Herby
tel. 343574076
ROZDZIAŁ II
Cele i zdania Domu
§ 5
- Celem działania Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki w warunkach bezpiecznego i godnego życia uwzględniając wolność, intymność i możliwości psychofizyczne mieszkańców.
- Dom zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę polegająca na świadczeniu usług opiekuńczych, bytowych i wspomagających na poziomie obowiązujących standardów:
1) w zakresie usług bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania
- wyżywienie,
- odzież i obuwie,
- utrzymanie czystości,
2) w zakresie usług opiekuńczych zapewniając:
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
3) w zakresie potrzeb wspomagających usługi zapewniając:
- umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
- umożliwieniu zaspokajania potrzeb kulturowych i religijnych,
- zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowaniu nawiązania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
- wspieranie działania na rzecz lokalnego środowiska,
- działanie zmierzające do usamodzielniania mieszkańca w miarę jego możliwości.
§ 6
Zakres i poziom świadczeń Domu powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości Mieszkańca i możliwości finansowych Domu.
§ 7
- Dom umożliwia usługi zdrowotne zgodnie z obowiązującymi przepisami o powszechnym ubezpieczeniu społecznym.
- Dom może również pokryć wydatki na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
§ 8
Dom zapewnia ponadto:
- pomoc rodzinie w organizacji pogrzebu,
- organizację świąt,
- kontakt z osobą duchowną w praktykach religijnych w zależności od wyznań mieszkańca.
ROZDZIAŁ III
Struktura, organizacja i funkcjonowanie Domu
§ 9
- W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą:
- Dyrektor
- Zespół Opiekuńczo-Terapeutyczny w skład którego wchodzą :
- Pielęgniarka
- Opiekunka
- Pracownik socjalny
- Terapeuta zajęciowy
- Samodzielne stanowiska
- a) Główny Księgowy, kadrowy
- b) Pokojowa
- c) Opiekunki środowiskowe
- d) Pracownik gospodarczy
- W celu zapewnienia funkcjonowania Domu zezwala się na realizację części zakresów zadań na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło.
- Schemat struktury organizacyjnej oraz liczbę etatów w Domu obrazuje załącznik graficzny do niniejszego regulaminu.
- Domem kieruje Dyrektor na zasadzie jednoosobowego kierownictwa na podstawie udzielonych pełnomocnictw i ponosi pełną odpowiedzialność za jego funkcjonowanie .
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy.
- Dyrektora Domu w czasie jego nieobecności zastępuje Główny Księgowy lub osoba wskazana przez Dyrektora w granicach określonych pisemnym umocowaniem.
- Dyrektor nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami zatrudnionymi w Domu i jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Pracownicy Domu maja status pracowników samorządowych i zatrudniani są na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
- Pracownicy Domu otrzymują wynagrodzenia według zasad określonych dla pracowników jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego regulaminu wynagradzania.
§ 10
Do kompetencji Dyrektora Domu należą w szczególności:
- Realizacja zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz rozporządzenia w sprawie domów pomocy społecznej,
- Planowanie i dysponowanie środkami budżetu Domu,
- Reprezentowanie Domu we wszystkich formach jego działalności,
- Decydowanie o strukturze organizacyjnej Domu oraz zadaniach i zakresie działalności poszczególnych komórek,
- Ustalanie ogólnych kierunków i zasad polityki kadrowej,
- Wydawanie zarządzeń wewnętrznych i instrukcji regulujących funkcjonowanie Domu,
- Rozstrzyganie i załatwianie skarg i wniosków,
- Koordynowanie działalności podległych komórek,
- Składanie oświadczenia woli,
- Nadzór nad sprawami z zakresu bhp i ppoż oraz informatycznymi,
- Nadzór nad stanem technicznym zarządzanym obiektem oraz urządzeniami technicznymi.
§ 11
Do kompetencji Głównego Księgowego należy:
- Prowadzenie gospodarki finansowej Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- Prowadzenie rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych w zakresie rachunkowości,
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji finansowych i gospodarczych z planem finansowym, kompletności i rzetelności dokumentów,
- Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu,
- Sporządzenie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiza,
- terminowe sporządzanie list płac dla pracowników, list zasiłkowych oraz dokonywanie rozliczania podatku, ZUS i FP zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Prowadzenie spraw kadrowych i pracowniczych pracowników zatrudnionych w Domu,
- Ewidencjonowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich i urlopów,
- zapewnienie funkcjonowania sekretariatu.
§ 12
Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych
- Zadania wspólne zespołu i samodzielnych stanowisk
- rzetelne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań,
- znajomość obowiązującego prawa w zakresie realizowanych zadań,
- przestrzeganie zasad dyscypliny pracy i czasu pracy,
- wzajemne współdziałanie i współpraca przy realizacji zadań Domu,
- przygotowywanie dla potrzeb Dyrektora sprawozdań, analiz i bieżących informacji w zakresie potrzeb funkcjonowaniu Domu,
- uzgadnianie z Głównym Księgowym wszelkich działań wywierających skutki finansowe,
- Zadania zespołu opiekuńczo–terapeutycznego
- udzielanie mieszkańcom pomocy w podstawowych czynnościach życiowych takich jak jedzenie, picie, utrzymanie higieny osobistej, ubieranie – stosownie do ich poziomu sprawności,
- utrzymywanie czystości w pokojach mieszkańców,
- czuwanie nad należytym przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminów,
- zapewnienie mieszkańcom Domu warunków do swobodnej praktyki własnej religii,
- opracowywanie indywidualnych planów wsparcia dla mieszkańców, ich realizacja oraz udział w zespole terapeutyczno– opiekuńczym.
- prowadzenie prawidłowej gospodarki lekami,
- realizację usług opiekuńczych, pielęgnacyjnych i pielęgniarskich,
- umożliwienie korzystania z świadczeń medycznych i pielęgniarskich wynikających z obowiązujących przepisów oraz świadczonych w ramach umowy z lekarzem pierwszego kontaktu oraz pielęgniarką środowiskową.
- zorganizowanie wizyt lekarza POZ oraz wykonywanie jego zaleceń,
- zapewnienie mieszkańcom leków, środków opatrunkowych, itp. wg wskazań lekarza, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- kompletowanie i prowadzenie dokumentacji medycznej mieszkańców,
- zapewnienie osobom niepełnosprawnym transportu sanitarnego do specjalistów na konsultacje i leczenie,
- w zakresie zadań terapii zajęciowej:
- budowanie właściwych relacji między mieszkańcami i personelem Domu,
- stymulowanie rozwoju mieszkańców poprzez organizowanie i prowadzenie terapii zajęciowej oraz różnych form zajęć kulturalnych, oświatowych, edukacyjnych czy rekreacyjnych zarówno indywidualnych jak i grupowych,
- prowadzenie terapii zajęciowej z mieszkańcami Domu zgodnie z planem i rozkładem dnia,
- organizowanie życia kulturalnego mieszkańców Domu,
- inicjowanie spotkań środowiskowych,
- współpracowanie z grupami, społecznościami lokalnymi.
- prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i umieszczeniem w Domu osób do niego skierowanych oraz ich ewidencji Domu,
- prowadzenie akt osobowych mieszkańców, właściwe ich zabezpieczenie oraz ochrona danych osobowych mieszkańców,
- zapewnienie mieszkańcom Domu warunków do swobodnej praktyki własnej religii,
- współdziałanie z mieszkańcami w celu rozwiązywania ich codziennych problemów,
- opracowywanie indywidualnych planów wsparcia dla mieszkańców, ich realizacja oraz udział w zespole terapeutyczno–opiekuńczym,
- budowanie właściwych relacji między mieszkańcami i personelem Domu,
- zawiadamianie właściwych organów rentowych oraz organów pomocy społecznej o ruchu mieszkańców,
- utrzymywanie kontaktów z rodzinami mieszkańców,
- prowadzenie rozmów indywidualnych z mieszkańcami,
- sporządzanie wywiadów środowiskowych i aktualizacja sytuacji socjalno-bytowej mieszkańca,
- załatwianie spraw dotyczących mieszkańców w urzędach i instytucjach,
- załatwianie spraw związanych ze zgonami i pogrzebami mieszkańców,
- prowadzenie depozytów wartościowych i pieniężnych mieszkanek.
- Zadania pokojowej
- utrzymanie w czystości pomieszczeń, mebli, wszystkich urządzeń oraz pomocy pielęgniarkom w obsłudze mieszkańców,
- utrzymywanie należytej czystości i porządku sal sypialnych mieszkańców i innych pomieszczeń ( tj. sanitariaty, łazienki , korytarze, sale dziennego pobytu, świetlice, kuchnia podręczna itp.)
- pomaganie pielęgniarkom przy obsłudze chorych mieszkańców oraz przy zmianie im bielizny osobistej i pościelowej;
- dokonywanie zmian bielizny pościelowej,
- prowadzenie gospodarki środkami czystości, środkami higieny osobistej itp.,
- dbanie o estetykę Domu,
- dbanie o ład i porządek oraz należyty stan sanitarno-higieniczny Domu i jego otoczenia.
- Zadania palacza-konserwatora
- sezonowe palenie w piecu centralnego ogrzewania,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy i potrzeb Domu,
- wykonywanie wszelkiego rodzaju napraw i konserwacji niezbędnego sprzętu,
- sprzątanie i utrzymywanie w czystości chodników przylegających do zabudowań Domu oraz terenów zielonych, tj. zamiatanie i odśnieżanie,
- koszenie trawy i przycinanie żywopłotów w ogrodzie, grabienie liści.
- Zadania pielęgniarki środowiskowej
- Realizacja opieki pielęgnacyjnej u pacjentów w różnych fazach życia i choroby zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i współczesnymi standardami opieki pielęgniarskiej.
- wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych,
- Przygotowywanie do samoopieki i samopielęgnacji w chorobie i niepełnosprawności.
- Zadania pracownika gospodarczego
- Wykonywanie zadań w celu prowadzenia Domu Dziennego Pobytu w Hadrze,
- Bieżące utrzymywanie czystości, porządku w pomieszczeniach Domu,
- Przygotowywanie i obsługa spotkań Domu.
§ 13
Zasady podpisywania pism i aktów prawnych:
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są pisma i dokumenty:
- zarządzenia wewnętrzne,
- pisma wychodzące na zewnątrz,
- dokumenty z zakresu stosunku pracy.
- Pisma zastrzeżone do podpisu przez Dyrektora podpisuje na kopii pracownik opracowujący jego treść.
- Umowy cywilnoprawne oraz dyspozycje finansowe podpisują Dyrektor i Główny Księgowy
§ 14
Postanowienia końcowe
- Organizację i porządek pracy Domu określa regulamin Pracy.
- Organizację i wykonywanie kontroli wewnętrznej oraz tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków określają odrębne regulaminy.
- Organizację życia mieszkańców określa odrębny regulamin zatwierdzony przez Dyrektora Domu
- Zmiana regulaminu organizacyjnego następuje w trybie jego nadania.
Załącznik do regulaminu:
Schemat organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Herbach
Dokument z dnia: 11.11.2020
Dokument oglądany razy: 38 399
Publikacja dnia: 11.11.2020